کد مطلب:49512
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:9
آيا امكان دارد كه در قرآن آيه اي آيه ديگر را نسخ كند؟
سوال نموده ايد كه آيا مي شود آيه اي آيه ديگر را نسخ كند يا خير؟ بلي ،مي شود آيه اي حكم آيه ديگر را نسخ كند .در آيه 106 سوره ( ( بقره ) ) خداوندمي فرمايد : هر آيه اي را كه ما نسخ كنيم يا آن را به تاخير اندازيم ، بهتر از آن ياهمانند آن را مي آوريم . آيه ياد شده دلالت بر امكان وقوع نسخ در آيات الهي دارد .مرحوم علامه طباطبايي در تفسير اين آيه مي فرمايد : روايات فراوان ازشيعه و سني داريم كه بعضي از آيات قرآن ناسخ اند و بعضي منسوخ . براي آگاهي بيشتر ر.ك : اصول كافي ، تفسير برهان ، نورالثقلين ، در ذيل آيه 7 سوره آل عمران . از نظر عقلي هم مانعي ندارد كه حكمي نازل شود و بعد بنا به مصالحي آن حكم عوض گردد .از باب نمونه آيات نجوا ( آيات 12 و 13،سوره مجادله ) كه خداوند نهي مي كند مسلمانان را از اين كه در گوشي باپيامبر ( ص ) صحبت كنند؛ مگر اين كه قبل از آن صدقه بدهند، هيچ كس به اين آيه عمل نمي كند مگر اميرالمومنين ( ع ) . بعد آيه نازل مي شود كه مي توانيد با پيامبر ( ص ) نجوا كنيد و نيازي به دادن صدقه نيست . بيشترمفسران آيه اول را منسوخ مي دانند و آيه دوم را ناسخ آن . مواردي هم هست كه دستور پيامبر ( ص ) به وسيله آيه قرآن نسخ شده است ؛ مثلا آن حضرت ومسلمانان مامور به نماز خواندن به طرف بيت المقدس بودند .مدتي بعد آيه نازل شد كه به طرف بيت المقدس نماز نخوانيد و به سوي كعبه رو كنيد .براي آگاهي بيشتر ر.ك : آيات 142 تا 145 سوره بقره . خلاصه در اصل نسخ شدن احكام خداوند بنا به مصلحت زمان و اشخاص و يا مصالح ديگر، جاي سخن و ترديد نيست . چيزي كه هست اين كه بسياري از آيات هستند كه عده اي مدعي نسخ آن شده اند؛ در حالي كه اين چنين نيست و هر آيه حكم خاصي را بيان مي كند و مدعيان نسخ چون نتوانسته اند هر آيه را در جايگاه خودش معنا كنند، بين دو آيه تنافي ديده و حكم به نسخ كرده اند .در همين آيات تحريم خمر، همان طور كه اشاره نموده ايد، هيچ گونه نسخي وجودندارد و روايات هم مويد اين مطلب است . حتي در بعضي از روايات ( ( لاتقربوا الصلاه وانتم سكاري ) ) به اين شكل تفسير شده كه در حالت سكرخواب و خواب آلودگي نماز نخوانيد .البته خواب آلودگي يكي از مصاديق مسكر است و سكار به حالت مستي هم گفته مي شود .در اين صورت باز هم سخني در كار نيست ؛ چون آيه نفرموده است خوردن شراب اشكال ندارد؛بلكه از خواندن نماز در حالت مستي نهي كرده است ؛ يعني ، نماز خواندن درحال مستي صحيح و مقبول نيست . پس بايد شراب نخوريد؛ چرا كه درصورت خوردن شراب نمي توانيد نماز بخوانيد .گفتني است كه تكليف كردن شخص مست ، به نزديك نشدن به نماز معنا ندارد، چون مست اين مطلب رانمي فهمد كه به او گفته شود نماز خواندن در حالت مستي حرام است ( مثل ديوانه و بچه غير مميز كه نمي تواند مكلف به احكام باشند ) . ;
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.